Assalamualaikum...

Jutaan terima kasih kerana sudi menjenguk. Semua artikel di dalam blog ini sejujurnya idea Ie sendiri kecuali pada beberapa bahagian yang telah dinyatakan sumbernya. Sebarang ulasan? Nyatakan sahaja, Ie amat menghargainya.
Namun, mohon tiada salinan semula artikel-artikel di sini melainkan dengan kredit sumber asal. Terima kasih. (^_^)

Friday, December 10, 2010

TBB ____

Semalam, 09 Disember 2010, TBB tiba di hadapan rumah. Wah.. myVi 1.3L Standard EZ keluaran Perodua yang berwarna kelabu atau Mendallion Grey (Metallic) itu adalah milikku. Perasaan? Mesti lah seronok dan mengujakan. Seperti tidak percaya pun ada. Dalam masa tiga minggu di samping kesibukan menguruskan penempatan posting, TBB muncul depan mata.

Semuanya bermula apabila aku mendapat berita penempatan posting di Melaka pada 22 November yang lalu. Selama dua hari aku di sana, mendengar taklimat dari Jabatan Pelajaran Melaka (JPM), mendaftarkan diri di SMJK (C) Pulau Sebang, mengambil surat tawaran perlantikan dan sebagainya.

24 November aku tiba di Kuala Terengganu. Akaun sumpah perlu disahkan di Suruhanjaya Sumpah dan ia bukan sesuatu yang biasa bagi aku. Aku serahkan pada ayah. Dalam masa yang sama ayah meminta semua dokumen untuk mengambil kereta.

Seterusnya aku poskan akuan sumpah berserta surat memohon tuntutan perjalanan ke kerani sekolah mengunakan perkhidmatan pos ekspress pada hari Khamis, 25 November. Namun atas kecuaian aku, aku terlepas waktu kutipan iaitu 2.30 petang. Jumaat adalah cuti umum bagi negeri Terengganu. Nampaknya hari Isnin baru tiba di sekolah.

Aku juga menghubungi Mak Cik Piah, tuan punya rumah sewa. Aku tidak sempat berjumpa dengannya ketika di Melaka. Mujur jiran di situ membantu memberikan nombor telefon untuk berhubung dengan Mak Cik Piah. Justeru dapat lah aku berhubung walaupun berada di Terengganu.

Kerani sekolah menelefon ku pada hari Isnin berikutnya bertanyakan akuan sumpah kepunyaan ku yang belum beliau terima. Runsing memikirkan. Lastly aku mengambil keputusan untuk membuat akuan sumpah baru pada keesokkan harinya. Tapi dalam masa yang sama, pihak Bank Islam menelefon menyatakan pinjaman ku telah diluluskan dan meminta agar aku ke sana untuk menandatangani perjanjian.

Petang itu juga, ayah yang masih sibuk di lokasi kerjanya meminta aku ke Bank Islam bersama-sama dengan Encik Razak, dealer Perodua merangkap kenalan lama ayah. Sehingga jam 6 beliau tidak tiba. Aku tidak suka sekali dengan janji yang dimungkiri tapi apakan daya.

Selasa, 30 November. Encik Razak akan datang pagi ini. Namun Jam sepuluh pun belum nampak batang hidungnya. Dengan masa yang ada, aku ke cyber café untuk mengisi permohonan temuduga ke lantikan tetap di laman web Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP). Duk syok-syok isi, Anis call beritahu yang Encik Razak dah sampai kat rumah, meminta aku balik segera memandangkan beliau ada kerja lain lagi.

Dengan tension nya aku balik ke rumah. Aku mengajak Amirol menemankan aku. Walaupun Encik Razak datang bersama seorang anak saudaranya yang hendak dihantar ke sekolah untuk latihan sukan tapi sebab bukan kenal sangat dengan beliau, aku lebih selesa jika ada adik menemankan. Huhu.. Kami berdua menaiki kenderaan Encik Razak ke Bank Islam.

Banyak borang yang nak kena sign. Encik Razak pula tunggu kat kereta je. Ayah call lagi, suruh bace dulu before sign. Tapi dengan situasi nak cepat macam tu, aku main sign je lah. Aku sempat bace sepintas lalu aje. Kemudian aku diminta membayar Advanced Payment sebanyak RM555 dan RM20 untuk duti setem kepada pihak bank. Jadi untuk bulan pertama nanti, aku tidak perlu membuat bayaran lagi.

Bayaran bermula pada bulan kedua nanti dan bayaran perlu dibuat sebelum 05 hari bulan setiap bulan. Malam tadi ayah dah serahkan cek bernilai RM555 untuk ini. Alhamdulillah. Harga sebenar TBB ialah RM46500. Ini lah barang termahal yang pernah aku beli sepanjang 23 tahun hidup ku ini.

Mujur ada ayah yang menguruskan segalanya. Kalau serahkan kepada ku entah berapa lama masa yang aku perlukan untuk berfikir. Huhu…

Setelah pulang ke rumah, aku menunggu sehingga pukul dua petang untuk menghubungi pejabat sekolah bertanyakan tentang surat akuan sumpah. Alhamdulillah, Encik Zaidi mengatakan baru sekejap tadi beliau menerima pos tersebut. Mungkin aku menggunakan poskod yang salah kerana poskod yang diberi dari JPM ialah 73009 sedangkan alamat di laman web sekolah ialah 73000.

Pada petang yang sama juga, aku sekali lagi ke cyber café untuk menyiapkan mengisi borang di laman web SPP tadi. Aku mesti menghantar permohonan itu hari ini juga sebelum masuk bulan Disember esok kerana Alin, rakan seuniversiti ku dulu sudah pesan, isi cepat dapat temuduga cepat. Terima kasih atas peringatan itu, Alin.

Mengenai rumah sewa pula, aku lupa tarikh sebenar persetujuaan ku dengan Mak Cik Piah. Sebenarnya rumah tu, milik anaknya. Rumah sewa dua bilik tanpa sebarang perabot. Sewa bulanan RM320 sebulan.

Untuk permulaan ini, aku perlu membayar RM320 untuk deposit (ini untuk sewa bulan terakhir nanti), RM320 untuk sewa bulan pertama dan RM100 untuk bil air dan elektrik bulan terakhir (kalau da balance, beliau akan pulangkan). Aku bersetuju dan meminta agar menghantar teks mesej nombor akaun untuk ku bank in duit seberapa segera.

Masalahnya sampai hari ini nombor akaun tu belum diteks kan ke nombor ku. Sudah dua kali aku telefon bertanyakan tentangnya. Mungkin beliau takut nak beri kepada orang yang tidak dikenali memandangkan zaman sekarang dengan nombor akaun sahaja pun orang boleh curi duit kat dalamnya.

Malam ni aku akan call lagi dan moga ini adalah panggilan terakhir ku untuk mendapatkan nombor akaun tersebut. Aku bukannya apa, takut nanti sampai sana, tiada rumah untuk berteduh. Rumah itu kan keperluan. Sangat penting terutama kepada seorang perantau seperti aku.

Kunci TBB je dulu masuk blog. Hee

Berbalik kepada cerita asal, TBB tiba semalam sekitar jam 2 petang. Ayah pergi ambil sendiri pada paginya memandangkan Encik Razak perlu bergegas ke Kuala Lumpur. Ayah juga ke JPJ sendiri untuk pendaftaran dan roadtax. Alhamdulillah tanpa perlu RM200-RM300 untuk booking nombor plat, aku dapat nombor yang sungguh cantik.

Dapat je nombor tu, ayah terus call aku, nombor comel katanya. (maaf, tak dapat disiarkan atas sebab-sebab tertentu). Apapun kepalanya TBB. Minggu lepas time pergi ke Bank Islam, Encik Razak beritahu nombor semasa ialah TAP. Cepat pulak rasanya bertukar jadi TBB. Agaknya hari-hari ada kereta baru keluar kan.

Tiba di rumah, ayah renjiskan seluruh badan kereta dengan sejug air bersih. Adik aku cakap kenapa tak sambung paip jer. (Kereta dah kotor sebab kawasan rumah becak dengan hujan yang turun). Hehe.. Aku senyum je sebab aku tahu ayah bukan basuh kereta tu tapi baca doa tertentu sambil renjis-renjiskan air tu. Itu menjadi kebiasaan ayah tatkala mendapat kenderaan baru.

Mungkin dengan petua itu, syukur Alhamdulillah kami sentiasa dalam perlindungan Allah dan sehingga hari ini belum lagi berlaku kemalangan teruk. Nanti nak kena tahu ayat dan doa selamat apa yang ayah baca. Huhu…

Kami sekeluarga (kecuali adik ku, Ayu. Beliau sedang menduduki last paper in her SPM) ke kawasan parking JPJ semula dengan menaiki TBB untuk mengambil kereta ayah yang ditinggalkannya di sana. Selepas tu, aku mengambil alih memandunya. Whuhu… =D

Sebenarnya tarikh TBB dikeluarkan pun dalam perancangan ayah dan Alhamdulillah, diizinkan-Nya. Kata ayah, tarikh molek adalah hari-hari ke arah bulan naik. Maksudnya antara 01-14hb tapi paling molek awal bulan. Semalam baru 03 Muharram 1432H. Alhamdulillah… tahun baru dengan kereta baru. =)

Jam 6 petang pula, aku bersama ayah dan Amirol ke Petronas mengisi angin tayar. Kemudian ayah meminta aku memandu ke Telaga Batin. Ayah nak capai target 100km/hari supaya dalam masa 10 hari TBB bergerak sejauh 1000km untuk servis yang pertama sebelum dibawa ke Melaka. Ketika di Petronas tu, jarak yang telah dilalui oleh TBB ialah 36km.

Kami ke Batu Enam seterusnya ke Telaga Batin, mengelililingi airport Kuala Terengganu. Wah, dah lama aku tak ke sana. Banyak perubahan. Pergi pulak time senja, suasana tepi pantai dengan ombak tinggi memukul pantai sangat indah. Bagaikan terasa berada di tempat lain.

Singgah di Kampung Tok Beng, membeli keropok lekor dan lebih kurang jam 7.40 malam baru kami tiba di rumah. TBB hanya bergerak sejauh 73km sahaja semalam. Hari ini, entah ke mana pula nak bawa TBB untuk capai 200km. Mmm..

Apapun aku bersyukur sangat kerana Allah memurahkan rezeki dan memudahkan perjalanan hidupku. Alhamdulillah… Terima kasih ayah atas bantuan mendapatkan TBB. Walaupun pada awalnya, ambe rase ragu-ragu tapi ambe tahu apa hak ayah wat adalah terbaik untuk ambe.

Terima kasih buat Mak, Anis, Ayu dan Aro yang bersama-sama berkongsi kegembiraan ku. Tanpa korang apalah maknanya kegembiraan ini. Terima kasih juga buat Raje yang telah memberi semangat dan sokongan dalam menghadapi hari-hari yang sangat sibuk dan bercelaru dalam masa tiga minggu lepas. Terima kasih buat Ain kerana berkongsi keterujaan mengambil myVi. Aku tunggu myVi oren mu, isnin ini. Huhu...

Vroomm… Vroooommmm….

No comments:

Post a Comment