Assalamualaikum...

Jutaan terima kasih kerana sudi menjenguk. Semua artikel di dalam blog ini sejujurnya idea Ie sendiri kecuali pada beberapa bahagian yang telah dinyatakan sumbernya. Sebarang ulasan? Nyatakan sahaja, Ie amat menghargainya.
Namun, mohon tiada salinan semula artikel-artikel di sini melainkan dengan kredit sumber asal. Terima kasih. (^_^)

Saturday, December 11, 2010

DAMAR

Sajak ini telah dicipta pada tahun 2004 untuk terbitan majalah sekolah. Tajuk sajak ini merujuk kepada nama majalah tersebut iaitu, Damar. Pada tahun sebelumnya, ie juga pernah menghantar sajak ke sidang redaksi majalah sekolah tapi tidak disiarkan oleh pihak penerbitan.


Syukur Alhamdulillah, untuk sajak Damar ini bukan sahaja diterbitkan bahkan mendapat ruang satu muka surat penuh untuknya sahaja. Bangga ie sebagai budak sekolah masa tu. Huhu.. Okey lah.. berikut bait-bait sajak Damar hasil nukilan dari ie, ketika di usia 17 tahun. =D

Damar,
Saban tahun kau hadir
Saban tahun aku memilikimu
Namun tak pernah sekali
Dirimu aku hargai
Kerana dahulu aku bencimu
Kau bebankan abuya*ku
Kau memaksaku memiliku mu
Walau dengan sejumlah harga cuma

Damar,
Semalam aku masih membencimu
Setiap bekas tanganku
Ilham dan nukilanku
Tidak satu pun
Kau hiasi di dadamu
Entahkan hilang entahkan dibuang
Atau masih rapi tersimpan

Damar,
Hari ini, saat ini
Di kala aku berada di sini
Di pintu perpisahan perjuangan
Di birai laman kenangan
Aku sedar nilai dirimu

Damar,
Bertapa besar perananmu
Sebagai lukisan memori kepadaku
Dengan simbahan dakwat hitam
Kau menjadi penawar
Pengubat rindu dihatiku
Sesudah aku bergelar
Bekas pelajar di sini.


Nantikan Sajak Buat Guru yang ie tulis pada tahun 2003. Sudah tersimpan dalam draf. Hari guru nanti ie siarkan, boleh? Hee…


*bapa

No comments:

Post a Comment