Assalamualaikum...

Jutaan terima kasih kerana sudi menjenguk. Semua artikel di dalam blog ini sejujurnya idea Ie sendiri kecuali pada beberapa bahagian yang telah dinyatakan sumbernya. Sebarang ulasan? Nyatakan sahaja, Ie amat menghargainya.
Namun, mohon tiada salinan semula artikel-artikel di sini melainkan dengan kredit sumber asal. Terima kasih. (^_^)

Thursday, December 23, 2010

2010 YANG PENUH MAKNA

2010 bakal melabuhkan tirainya dalam tempoh seminggu lagi. Sepanjang tahun ini pelbagai pengalaman, kejayaan, dugaan dan bermacam-macam perkara telah aku lalui. Entri kali ini untuk kenang-kenangan ku pada masa-masa akan datang andai ingatan ini kian luput mengikut peredaran zaman.

Merlion Park

Januari 2010, aku bersama serombongan rakan sekuliah bercuti ke Singapura. Ini kali pertama aku ke oversea walaupun hanya di seberang tambak Johor aje. Huhu... Aku membayar RM80 untuk urusan passport berkumpulan. Kami ke sana hanya untuk satu hari sahaja.

Antara tempat-tempat yang telah kami lawati ialah Science Centre Singapore, Merlion Park, Masjid Sultan dan Pulau Sentosa.

Science Centre Singapore

Masjid Sultan

Pulau Sentosa

Paling best di Singapore adalah melihat teater di tepi laut, Song of The Sea. Teater yang penuh dengan permainan air, cahaya dan bunga api.

sebelum

semasa

Seharian kami berjalan dan bergambar memang memenatkan.

Di universiti, tahun ini aku berada di semester 8. Tahun akhir, semester akhir orang panggil Otai senior lah. Haha... otai punye otai, semester ni lah paling menyerabutkan dengan subjek-subjek kritikal seperti Projek Sarjana Muda (PSM) II dan Teknologi Pemakanan.

PSM dibuat secara individu menyebabkan aku betul-betul berdikari. Aku membuat kajian terhadap minat dan pencapaian pelajar dalam subjek Pengurusan Makanan. Responden yang terlibat ialah pelajar-pelajar di SMT (ERT) Azizah, Johor Bahru.

Akhirnya berjaya disiapkan

Kali pertama aku ke sana, di temani seorang rakan. Kemudian kali yang seterusnya aku bersendirian menunggang motorsikal dari Skudai ke JB. Memang mencabar. Tetapi semua cabaran itu terbayar apabila aku mendapat A- untuk PSM II. Walaupun ada minus still A kan. Hehe...

Bukan 1 tapi 5 jilid diperlukan

April 2010, final examination dan viva pembentangan PSM menutupt tirai perjuangan ku di UTM. Saat perpisahan yang memang mengundang 1001 perasaan.

Mei 2010, bermula lah kehidupan ku sebagai penganggur terhormat di rumah. Selain mengajar adik dan sepupu-sepupu mengulangkaji pelajaran dan mengaji Quran pada waktu malam aku turut belajar menjahit di balai raya kampung. Walaupun menuntut dalam pengkhususan Kemahiran Hidup di UTM, kemahiran menjahit ku masih lemah.

Jadi dengan mengasah kemahiran sedia ada dapat lah aku mempersiapkan diri dengan lebih baik untuk menghadapi dunia perkerjaan kelak. Alhamdulillah sepanjang 3 bulan belajar dapat lah aku menjahit beberapa pakaian iaitu baju kurung pesak biasa, baju kurung riau, kain lipat depan, kain kembang payung, baju melayu cekak musang, baju melayu teluk belanga dan lain-lain lagi.

Jun memang menyeronokkan. Aku mendapat sepupu baru tanggal 13 Jun. Muhammad Lutfi bin Ibrahim namanya.

Lutfi; 6 bulan sudah

18 Jun pula, kami meraikan ulangtahun kelahiran ke-10 adik bongsuku Amirul. Sudah lebih tiga tahun kami tidak menyambutnya memandangkan beliau tidak memenuhi syarat yang ditetapkan iaitu mesti pandai membaca. (diingat setiap tahun tapi tanpa sambutan. Kadang-kadang aje ada kek. Tapi hadiah maintain every year). Huhu...

Birthday boy yang sangat handsome!

Jemputan untuk satu kelas tapi sayang tak sampai separuh kawan-kawan Amirul yang datang. Tak apa nanti kita buat lagi ye Aro~

Ogos 2010, aku ke Kelantan untuk temuduga jawatan Guru Sandaran Siswazah Terlatih. Terima kasih Kak Erni kerana menumpangkan saya bermalam di rumah mu. Juga terima kasih buat Kak Anis. Mereka berdua bersama-sama ku membuat persiapan terakhir sebelum menghadapi temuduga tersebut.

28 September 2010 aku diraikan dalam majlis konvokesyen ke-45 UTM. Hari paling bermakna dan cukup membahagiakan dalam sejarah 23 tahun hidupku. Melihat wajah-wajah tersayang yang turut tersenyum bangga memang menyentuh hati dan perasaan.

Gold Medal??? =D

Beberapa hari sebelum itu, fakulti meraikan pelajar-pelajar yang mendapat Anugerah Dekan. Aku sangat berhempas pulas pada semester akhir untuk mendapatkan medal ini. Result semester 7 yang merudum dari semester-semester sebelumnya mengakibatkan PNGK pun turut menjunam.


Cabaran besar untuk mencapai target 3.50 dan ke atas bagi melayakkan diri menerima anugerah ini hampir-hampir menyebabkan aku berputus asa. Alhamdulillah, akhirnya aku memilikinya.


Kenangan yang tak kan luput sampai bila-bila

22 November 2010, aku mendaftarkan diri ke SMJK Pulau Sebang, Tampin Pos, Melaka sebagai GSST. Walaupun sedikit kecewa dengan keputusan penempatan yang tidak menepati pilihan ku, aku tetap bersyukur atas rezeki yang Allah kurniakan ini.


09 Disember 2010, Perodua MyVi yang ditempah dan diuruskan proses pembeliannya oleh ayah telah selamat tiba kuncinya ke tangan ku. TBB kini telah ku tukar dengan panggilan Bluevy kerana warnanya yang hampir menyerupai warna biru berbanding warna sebenar, kelabu.


Bluevy

Insyaallah 27 Disember ini aku akan berangkat ke Kuantan sebelum meneruskan perjalanan ke Melaka keesokan harinya. 30 Disember pula aku bakal menghadiri mesyuarat guru SMJKPS buat julung kalinya setelah menerima perlantikan DC41 ini dari JPMelaka.


03 Januari tahun hadapan akan bermulalah episod baru dalam hidup ku sebagai seorang guru. Mudah-mudahan Allah sentiasa bersamaku dalam apa jua keadaan.


Ya Allah rahmati dan lindungilah aku di mana sahaja aku berada. Bahagiakanlah aku dan seluruh ahli keluargaku dengan setiap nikmat pemberian Mu. Amin Ya Rabb~

2 comments:

zirah said...

best nye naik bluevy iera....he3....10s ye..

Iera Insyirah said...

wlcm zirah~ malu i! hakhak
next time kte jln2 lg ngn bluevy ye. hehe...

Post a Comment