Assalamualaikum...

Jutaan terima kasih kerana sudi menjenguk. Semua artikel di dalam blog ini sejujurnya idea Ie sendiri kecuali pada beberapa bahagian yang telah dinyatakan sumbernya. Sebarang ulasan? Nyatakan sahaja, Ie amat menghargainya.
Namun, mohon tiada salinan semula artikel-artikel di sini melainkan dengan kredit sumber asal. Terima kasih. (^_^)

Saturday, February 11, 2012

KEKESALAN

Seminggu dua ini sangat sibuk. Sekolah bertungkus lumus membuat persiapan untuk pemantauan berkelompok dari Jabatan Pelajaran Negeri. Paling tak tahan, pengetua minta guru-guru tingkatan menghias kelas masing-masing. "Kelas cikgu, mencerminkan imej cikgu." aiyak, kata-kata tak leh blah dari pengetua.
Atas sebab berdedikasinya kami, para guru, berusaha juga menghias apa yang patut. aku sebagai guru bertanggungjawab ke atas bengkel 1 Kemahiran Hidup juga perlu bersihkan bengkel. belum lagi menanda 10 buku latihan bagi setiap kelas yang diajar untuk semakan pemantauan. memang dasyat tahap kesibukan kami.
Anyway, minggu yang sibuk sudah berlalu. Hari ini, hari sabtu, sekolah ganti pula. Jadual ganti adalah untuk hari khamis, hari yang padat dengan kelas bagi ku. So aku masih tetap sibuk seperti hari-hari yang lepas. Actually aku nak cerita untuk hari yang sibuk ini, aku telah melakukan banyak kesilapan. Sampai sekarang aku masih teringat-ingat kesilapan yang aku buat tu. Kesilapan yang tidak patut bagi aku.


Kesilapan 1:
Aku tiba lewat dari kebiasaan ke sekolah hari ini. Sebaik sahaja meletakkan beg dan buku-buku ke bilik guru, aku kembali semula ke pejabat, menghantar beberapa lukisan teknik untuk di rezo. kemudian aku balik semula ke bilik guru, mencari latihan untuk kelas 1A/B (kelas Kak Hanis, rakan sekerja ku. Dia minta untuk menggantikannya sekejap kerana dia mungkin lewat). Tak jumpa.
Aku kembali lagi ke pejabat untuk mencarinya di rak rezo. Nasib baik jumpa. Dalam kekalutan aku mengejar masa, lagu 'Negaraku' berkumandang dari dewan. Rutin setiap pagi bagi pelajar-pelajar sebelum masuk ke kelas. Keluar dari pejabat, aku lihat seorang guru Cina berdiri berdekatan tandas. Kemudian, seorang guru India yang sedang berjalan pun berhenti berdekatan guru Cina tadi. Aku ingatkan diorang beratur untuk masuk tandas. Tapi aku tengok pintu tandas terbuka, tiada siapa guna.
So, aku yang berjalan terus sempat bertanya kepada guru India ketika melintasinya, kenapa berhenti. Dia jawab, 'lagu Negaraku.' Aku yang sedang berjalan terus berjalan. Sempat pulak aku cover malu dan cakap, kalau tak berhenti boleh tak? dan aku terus berjalan masuk ke bilik guru. Walaupun guru-guru lain di bilik guru tak berdiri (lagu dari dewan sayup-sayup sahaja kedengaran di bilik guru), aku tetap rasa malu pada dua guru tadi. Ya Allah, aku ni bumiputera Tanah Melayu, lagi tulen warganegara Malaysia. Kenapa lah aku buat perkara bodoh macam ni. Malu sangat rasa.


Kesilapan 2:

Jadual yang padat, menyukarkan aku mencuri masa ke kantin untuk makan. Kerjaya guru tak sama seperti pegawai-pegawai kerajaan yang lain. Tiada masa yang spesifik diperuntukkan untuk kami berehat, makan dan sebagainya. Jadual kelas ku berakhir jam 1200 tengahari. Sekitar 1215 tengahari, dengan perut berkeroncong, aku bergegas ke kantin. Tapi alangkah kecewanya aku bila tengok akak-akak kantin dah kemas semua barang. Maklumlah sesi hari ini berakhir jam 1240 tengahari. Akak-akak kantin tu cuma menunggu beberapa orang guru lelaki yang sedang minum sahaja lagi sebelum balik.

Salah seorang dari guru-guru tersebut ialah guru G9, Cikgu Ismail. Dia ni dah pangkat ayah dengan aku. Tapi sebab dia selalu bergurau, aku selesa berbual dengannya seperti kawan-kawan lain. Aku terperasan dia pakai selipar jepun, warna biru. Biasanya dia memakai kasut bertutup lengkap. Aku dengan selamba badaknya pun bertanya, "Kenapa Cikgu Ismail tak pakai kasut hari ni?" Cikgu tu tak terus jawab macam biasa tapi seperti menyorokkan sedikit kakinya di bawah bangku.

Cikgu Izwan pula yang mencelah, dia dah lesen besar. pakai apa pun boleh. Ya Allah, awat lah laju sangat mulut aku ni. Kalau tak tahu masalah orang jangan ditanya. Rasa bersalah sangat. Kalau tak ada apa-apa mesti Cikgu Ismail takkan cuba sorokkan kaki dia dan tak akan habis kata untuk menjawab persoalan aku. Dia guru cemerlang Bahasa Melayu. Kenapa? kenapa? kenapa????? Ahh.., menyesal sangat dengan apa yang aku telah buat.

Actually dah lama tak update blog ni. Atas sebab kesukaran hati dan akal memikirkan hal ni, aku putuskan untuk bercerita di sini. At least dapat juga aku luahkan kekesalan ku. hukhukhuk. Mudah-mudahan aku tak ulangi kesilapan yang sama seumpama ini lagi. Insyaallah~

p/s: kunci bengkel 1 pun hilang hari ini. uwaaaaaaaaa :(

No comments:

Post a Comment