Assalamualaikum...

Jutaan terima kasih kerana sudi menjenguk. Semua artikel di dalam blog ini sejujurnya idea Ie sendiri kecuali pada beberapa bahagian yang telah dinyatakan sumbernya. Sebarang ulasan? Nyatakan sahaja, Ie amat menghargainya.
Namun, mohon tiada salinan semula artikel-artikel di sini melainkan dengan kredit sumber asal. Terima kasih. (^_^)

Thursday, November 4, 2010

PERJALANAN USIA

Hari demi hari berganti
Usia semakin meninggi

Sudah berdekad menghuni bumi
Bermusafir dalam daerah duniawi

Perjalanan usia
Semakin mendewasakan kita

Berbagai ranjau berduri diredahi
Bermacam ragam manusia ditemui
Ilmu dan pengalaman terus digali

Isikan usia sebaiknya
Dengan amalan murni
Dengan bekalan abadi

Moga perhentian di akhirat sana
Bermukim di Syurga Firdausi
Meneguk bahagia yang hakiki



Beberapa rangkap sajak ini dipetik daripada buku latihan Tahun 5, Aktiviti Cemerlang Terkini KBSR. Dalam latihan tersebut, pelajar diminta melengkapkan sajak tersebut dengan perkataan sendiri berdasarkan tajuk yang diberi. Ayat dengan font italic itu merupakan baris-baris sajak yang telah diberikan manakala yang font normal itu adalah nukilan ie sendiri. Alhamdulillah, dalam mencari idea untuk menulis puisi baru, ie terpandang latihan ini. Terus ie lengkapkan.

Anda yang belum pernah menulis sajak, patut mencubanya. Sajak adalah sejenis puisi moden yang sangat mudah untuk ditulis. Yang penting anda tahu apa yang hendak anda sampaikan (tema). Melalui sajak, kita dapat meluahkan perasaan dengan penuh simbolik. Sajak juga bersifat agak bebas berbanding syair dan pantun yang lebih terikat .

Tuliskan aje isi hati mu mengikut susunan perkataan yang sehampir mungkin iramanya, kena gaya pasti sajak lah tu jawapannya. Silap-silap boleh digunakan sebagai lirik lagu, tinggal untuk gubahan melodi aje. Jadi apa tunggu lagi? Jom, cuba tulis sajak!

2 comments:

Tuan Cimot said...

wah, pndinye tulis sajak..bagus2..sy xpndi..

Iera Insyirah said...

hee.. tika boleh try.. dapat ayat sedap je tulis dulu.. dpt lagi ayat lain, tulis lg smbl try adjust bagi rima akhirnya bunyi seakan-akn dgn ayat tdhulu. all da best! =)

Post a Comment