Assalamualaikum...

Jutaan terima kasih kerana sudi menjenguk. Semua artikel di dalam blog ini sejujurnya idea Ie sendiri kecuali pada beberapa bahagian yang telah dinyatakan sumbernya. Sebarang ulasan? Nyatakan sahaja, Ie amat menghargainya.
Namun, mohon tiada salinan semula artikel-artikel di sini melainkan dengan kredit sumber asal. Terima kasih. (^_^)

Thursday, November 18, 2010

MENEROBOS MUKJIZAT TERAKHIR

03 Ogos 2010 yang lalu, ie telah menghadiri satu temuduga untuk pengambilan Guru Sandaran Siswazah Terlatih atau GSST di Kelantan. Sebelum ditemuduga oleh dua orang panel, kami terlebih dahulu mengikuti ujian IMSAK.

Untuk temuduga, hanya dua soalan sahaja yang dikemukakan kepada ie. Satu soalan lazim iaitu perkenalkan diri anda dan ceritakan apa-apa sahaja berkenaan diri anda. Ie jawab seringkas mungkin tapi panel suruh sambung lagi. Mungkin diorang pun dah kering idea nak tanya plus perut dan lapar kot. Maklumlah, ie masuk sebagai orang ke-5 dan masa tu dan pukul 10 lebih. hehe...


Hah, soalan ke-2 dari panel ke-2, soalan yang tak dijangka. Soalannya, apa yang anda faham tentang Al-Quran. Ie takut tersilap dengar, dan minta beliau ulang. hoho... Soalan mudah tapi apa jawapannya?


Ie prepared dengan maklumat-maklumat berkenaan NKRA, Perlembagaan dan Rukun Negara, nama-nama Menteri, lagu Guru Malaysia dan lain-lain lagi yang berkenaan dengan negara dan guru. Sekali tanya berkaitan agama. huuu


So, apa ie jawab? Ie pun cakap lah, al-Quran adalah mukjizat yang diturunkan kepada Nabi kita, Muhammad S.A.W. Dalam al-Quran terdapat surah yassin yang merupakan jantung al-Quran manakala surah al-Fatihah adalah penghulu al-Quran. pastu.... (wat gaya dah habis cakap. huhu)


Sebab ie, dah terdiam, panel pun tambah lah...

panel: awak baca tak tafsir al-Quran

ie: baca tapi belum khatam lagi (jujur tau, tak tipu langsung. huhu)

panel: remaja hari ni ramai yang terlibat dalam gejala sosial. Ada yang punya asas agama pun terjebak sama. sebab orang sekarang baca al-Quran tapi tak tahu makna. betul x?

ie: ye, saya setuju. bla.. bla.. bla... (ie pun karang lah ayat sesedap rasa. apa yang da dalam otak, ie sebut je. asalkan boleh bercakap depan panel daripada terus diam. (dalam hati: boleh kait dengan perkara luar rupanya. lau tahu, dari tadi awal lagi ie dah sebut.huhu..)


malu sangat kat panel tadi sebab jawab sikit. bila bagi klu, baru dapat panjangkan. huuu


Temuduga itu memang beri seribu makna pada ie. Ie muhasabahkan diri. Memang selama ini ie rasa ie kenal dan tahu al-Quran. tapi jika orang bertanyakan ie, apakah al-Quran? Apa isi-isi yang boleh ie hujahkan? dan bayangkan bagaimana yang bertanya adalah non-Muslim? Ini boleh memalukan sebab nama Muslim tapi tak kenal al-Quran.


Selepas dari kejadian tu, ie mula alert dengan setiap makna-makna dalam terjemahan al-Quran dalam Tafsir Pimpinan ar-Rahman yang ie baca. (ie lambat sudahkan bacaan terjemahan sebab ie suka baca ayat al-Quran dahulu dan pastu lihat maknanya satu demi satu. Tu lambat khatam.)


Sebenarnya dalam kebanyakan surah ada di sebut tentang al-Quran. Antaranya seperti berikut:


"Maha Berkat Tuhan yang menurunkan Al-Furqan kepada hamba-Nya (Muhammad) untuk menjadi peringatan dan amaran bagi seluruh penduduk alam." (Ayat 1, surah al-Furqan)


"...dan Kami turunkan kepadamu al-Quran menjelaskan tiap-tiap sesuatu dan menjadi hidayah petunjuk, serta membawa rahmat dan berita yang menggembirakan bagi orang Islam." (Sebahagian ayat 89, surah an-Nahl)


Berikut adalah artikel yang ie perolehi dari akhbar Sinar Harian bertarikh 27 Ogos 2010. Ie taipkan semula untuk perkongsian dengan anda semua. Anda juga boleh mencari rencana ini di www.sinarharian.com.my/rencana. Tajuk entry kali ini pun, ie ambil dari rencana tersebut.


Ubat menyejukkan hati ialah al-Quran. Ubat mendamaikan hati juga al-Quran. Alangkah indahnya jika ayat al-Quran sentiasa bermain di bibir dan menjadi amalan hidup serta budaya ummat Islam. Jangan lepaskan MUKJIZAT TERAGUNG dari genggaman hati kita. Didiklah telinga dan mulut kita untuk sering mendengar dan membaca al-Quran.


Jangan menjadi manusia yang takut dan segan kepada al-Quran. Al-Quran adalah MILIK KITA. Bacalah ia di mana sahaja kita berada, di masjid, di rumah mahupun di pejabat. Sesungguhnya, Allah memberikan ganjaran pahala kepada mereka yang memartabatkan isi kandungan kitab suci serta mereka yang mengamalkannya.


Sabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud; Sesiapa yang membaca satu huruf dari kitab Allah (al-Quran) maka baginya satu kebajikan dan satu kebajikan diganda sepuluh. Aku tidak bermaksud itu satu huruf akan tetapi Alif itu satu huruf, Lam itu satu huruf dan Mim itu satu huruf. (Riwayat al-Tirmizi).


PENGERTIAN AL-QURAN

AL-Quran ialah kalamullah yang mengandungi mukjizat, diturunkan kepada Nabi Muhammad S.A.W. melalui perantaraan Jibrail as, ditulis dalam mushaf, dipindahkan kepada kita secara mutawatir dan menjadi ibadah dengan membacanya. Susunan al-Quran terdiri daripada cantuman 28 huruf Hijaiyah yang mana keseluruhan al-Quran mengandungi 323 671 huruf, 77 437 kalimah, 6236 ayat, 114 surah, 30 juzu’, 60 hizib dan 240 maqra.


KELEBIHAN AL-QURAN

MUKJIZAT teragung dan mukjizat Nabi yang kekal hingga hari kiamat. Sabda Nabi S.A.W. yang bermaksud; Dan kelebihan kalamullah ke atas seluruh kalam (perkataan) seperti kelebihan Allah ke atas sekalian kejadian-Nya.


PERINGKAT PENURUNAN AL-QURAN

AL-QURAN diturunkan melalui beberapa peringkat, iaitu;

  1. Al-Quran turun ke Loh Mahfuz. Cara turun dan wujudnya al-Quran di Loh Mahfuz pada waktu yang tidak diketahui kecuali oleh Allah.
  2. Al-Quran diturunkan ke Baitul Izzah di Langit Dunia pada Lailatul-Qadr dalam satu jumlah.
  3. Al-Quran diturunkan dengan perantaraan Jibrail as kepada NAbi S.A.W. secara beransur-ansur.


NAMA-NAMA KITAB SUCI DAN JUMLAHNYA

OLEH sebab ramai Rasul utusan Allah, banyak catatan dan pesan yang disampaikan. Ada yang disebut sebagai lembaran-lembaran (suhuf) dan ada pula dalam bentuk buku (kitab). Suhuf diturunkan kepada Nabi Ibrahim a.s dan Nabi Musa a.s, manakala kitab pula kepada nabi-nabi berikut;

  • Kitab Taurat diturunkan kepada Nabi Musa a.s
  • Kitab Zabur diturunkan kepada Nabi Daud a.s
  • Kitab Injil diturunkan kepada Nabi Isa a.s
  • Kitab suci al-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad S.A.W.


KENAPA DINAMAKAN KITAB SUCI

  • Bebas dari campurtangan manusia.
  • Isi dan ajarannya sesuai dengan fitrah manusia.
  • Isinya tidak bertentangan di antara satu sama lain.


KEISTIMEWAAN AL-QURAN

PERBEZAAN lebih khusus antara al-Quran dengan ucapan-ucapan yang lain (hadis Qudsi dan hadis Nabawi) ialah al-Quran merupakan firman Allah S.W.T., yang diturunkan dengan lafaz dan makna yang jelas, dengan perantaraan Malaikat Jibrail, kemudian tersebar dalam bentuk-bentuk tetap dan tidak dapat ditiru dan mendapat jaminan Allah.


KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN

ORANG yang selalu membaca al-Quran semata-mata kerana Allah diberi kelebihan yang tinggi dan berbeza semasa mereka masih hidup ataupun sesudah berada di akhirat, di samping kemuliaan yang dikurniakan kepada orang yang membaca al-Quran kelebihan melimpah juga kepada kedua ibu bapanya.


HADIS RASULULLAH S.A.W.

Sesiapa yang membaca al-Quran dan beramal dengan apa yang terkandung di dalamnya, ibu bapanya akan dipakaikan mahkota pada hari kiamat yang sinarannya melebihi cahaya matahari jika matahari itu berada di dalam rumahnya di dunia ini. Jadi bayangkanlah bagaimana pula dirinya sendiri mengamalkan.



Alhamdulillah, ie telah pun berjaya dalam temuduga tersebut. Minggu hadapan ie perlu mendaftarkan diri di Jabatan Pelajaran Negeri Melaka.

No comments:

Post a Comment