Assalamualaikum...

Jutaan terima kasih kerana sudi menjenguk. Semua artikel di dalam blog ini sejujurnya idea Ie sendiri kecuali pada beberapa bahagian yang telah dinyatakan sumbernya. Sebarang ulasan? Nyatakan sahaja, Ie amat menghargainya.
Namun, mohon tiada salinan semula artikel-artikel di sini melainkan dengan kredit sumber asal. Terima kasih. (^_^)

Monday, March 5, 2012

TERHARU

Puisi Suara Seorang Guru yang ie post kan pada 23 Februari 2010 dahulu, hari ini telah di deklamasikan di pentas sekolah! Dideklamasikan sekitar jam 08.20 pagi di Dewan Serbaguna SMKPS bersempenan Program Guru Penyayang peringkat sekolah. Sajak yang diilhamkan daripada pengalaman praktikal di sebuah sekolah menengah di Batu Pahat dahulu ini pada asalnya dicipta untuk subjek Nilai-nilai Murni dalam Pendidikan. Ketika itu ie masih menuntut di UTM.

Jumaat lepas, rakan sekerja ie diberi peranan mencari atau mencipta sendiri sajak daripada guru untuk pelajar memandangkan beliau ialah seorang guru Bahasa Melayu untuk program tersebut. Kekangan masa, membuatkan beliau merasa tertekan untuk menyelesaikan tugasan itu. Jadi, ie mencadangkan beliau melihat puisi ie ini. Sekiranya difikirkan sesuai, ie izinkan untuk diguna. Cuma mohon beliau perbaiki mana yang kurang.

Hari ini, tanpa sebarang editing, sajak ini telah di deklamasikan oleh seorang guru yang lain. Pengacara majlis turut mengumumkan pencipta asal sajak tersebut. Memang rasa malu namun tidak dinafikan perasaan bangga turut menyelit rasa. Ie tak sangka sejauh ini puisi ie pergi. Semua penciptaan sajak atau puisi ie pada asalnya hanya sebagai cara ie melafazkan rasa hati. Di samping sebagai kenangan, ie selalu membaca kembali puisi-puisi yang telah ie hasilkan. Sungguh ia lebih untuk kepuasan diri ie sendiri sahaja.

Saat bait-bait sajak ini diperdengarkan, ie rasa sangat terharu. Walau hanya di peringkat sekolah, dalam kalangan warga sekolah sahaja, itu sudah cukup membuatkan hati ie berbalut seribu satu rasa. Tak dapat nak digambarkan bagaimana rasa itu. Sangat gembira, sangat teruja, sangat terharu dan macam-macam lagi. Huhu... Lihat lah bagaimana status facebook ie malam ini;

Sekali lagi terima kasih buat Kak Surie (guru Bahasa Melayu tadi) kerana sudi memilih sajak ie yang tak seberapa ini. Juga terima kasih buat Cikgu Wan kerana sudi pula menjadi pendeklamasinya. Ie percaya agar sukar untuk mendeklamasikan sajak ini memandangkan irama nya yang sangat bebas dan tidak terikat dengan satu-satu rentak sahaja. Namun, Cikgu Wan dapat laksanakannya dengan baik sekali. Terima kasih.. terima kasih.. terima kasih...

Justeru, selepas dua tahun berlalu, hari ini dengan penuh rasa bersyukur ie kongsikan full edition  Puisi Suara Seorang Guru buat tatapan semua pembaca dan peminat blog Selembut Bayu. Edisi asal dalam versi cetak adalah sekitar tiga halaman muka surat.

Selamat membaca dan menghayati. Terima kasih kerana sudi~ :D

No comments:

Post a Comment