Assalamualaikum...

Jutaan terima kasih kerana sudi menjenguk. Semua artikel di dalam blog ini sejujurnya idea Ie sendiri kecuali pada beberapa bahagian yang telah dinyatakan sumbernya. Sebarang ulasan? Nyatakan sahaja, Ie amat menghargainya.
Namun, mohon tiada salinan semula artikel-artikel di sini melainkan dengan kredit sumber asal. Terima kasih. (^_^)

Thursday, March 8, 2012

BIADAP!

Tonton video dulu...

Ingat lagi tak kisah ini?
Dulu aku hairan, bagaimana boleh perkara macam ni berlaku? Aku pun tak tahu nak sebelah siapa. Tengok lah caption video ni di youtube, "Guru tidak profesional, pelajar pula kurang ajar." Aku? No, comment.

Tapi hari ni, bila perkara hampir sama berlaku pada aku, baru aku dapat jawapan. Bukan guru tidak profesional tapi memang pelajar yang kurang ajar.

Guru-guru yang betul-betul komited dengan tugas, memang akan bertegas dengan pelajar. Kalau tak profesional, bagaimana mungkin guru boleh dapat pangkat pegawai? Yang tidak bekerja sebagai guru mungkin tak tahu. Dalam kerajaan jawatan kami ialah Pegawai Perkhidmatan Pendidikan. Hanya yang ada degree ke atas sahaja layak jadi pegawai tau!

Berbalik pada cerita hari ini. Setelah setahun aku berada di SMJKXX ni, memang aku dah masak dengan perangai pelajar-pelajar yang malas. Kalau tak bawa buku, tak buat tugasan, tak payah tegur. Buat letih bercakap. Bahasa Melayu pun tak faham apatah lagi Bahasa Inggeris. Yang penting kita laksanakan tanggungjawab mengajar dan memberi tunjuk ajar. 

Hanya yang betul-betul serius sahaja aku tumpu. Yang tak nak buat, tak nak ikut, boleh blah. Aku no hal. Tiap bulan gaji tetap jugak masuk. Memang dulu aku tak suka ayat pasal gaji ni. Tapi bila dah berada di sekolah ni, pegang status sebagai guru, wajar lah aku setuju dengan guru yang keluarkan pernyataan ini.

Hari ini, hari ketiga ujian formatif 1 berlangsung. Aku masuk ke kelas 3D untuk pengawasan. Oleh kerana waktu KH terdapat ramai guru, aku masuk bersama seorang lagi guru. Sebenarnya cikgu yang bersama ku itu hanya guru ganti (relief) kerana guru yang sepatutnya tidak hadir (berkursus). Biar aku namakan dia sebagai Cikgu Am. Kami masuk jam 1240 manakala ujian akan berlangsung pada jam 0100 tengahari nanti.

Sekitar jam 1255, cikgu Am mengeluarkan arahan supaya pelajar menyimpan buku masing-masing dan meletakkan beg di luar. Oleh kerana kelas agak bising, cikgu Am memukul rotannya di meja kosong untuk menarik perhatian pelajar sebelum mengeluarkan arahan tersebut.

Aku pula meronda (berjalan dari baris ke baris memastikan pelajar mengikut arahan). Tiba di satu meja, pelajar perempuan, Koh, bersilang kaki sambil kusyuk membaca komik. Aku berdiri di sebelahnya pun, dia buat tak tahu jer. Aku ambil komik di tangannya. Dia tidak pula melawan bahkan bagai merelakan komik itu aku ambil.

Aku terus bergerak ke depan. Bila aku pusing mengadap kelas semula, Koh sudah berada di hadapan aku. Rupanya dia membuntuti aku. Dan menurut kata Cikgu Am, bila aku berlalu aje, dia terus bangun menendang meja dan datang mengadap aku. Lagak macam taiko!

Dengan ketinggian yang hampir sama, dia berdiri setentang dengan aku. Mencerlung. Aku lawan cerlungan mata. Dengan mata yang tak berkalih, dia menjerit meminta balik komik tadi. Menyirap darah ku sampai ke kepala. Kurang ajar punya budak. Dia ingat aku siapa? Memang darah aku mendidih.. sangat! Tapi aku cuba bertenang. Aku tanya balik kenapa tak simpan. Awak tak dengar ke cikgu suruh simpan tadi? Dia menjerit lagi mengatakan mana ada cikgu keluarkan arahan. Biadap!

Boleh dia menjerit kepada ku di hadapan kelas bukan sekali tapi dua kali? Dia cuba memanipulasikan aku. Mustahil aku tidak mendengar arahan dari Cikgu Am atau dia sendiri yang sebenarnya pekak. Aku tak mengalah. Dengan mata yang masih merenung dia, aku balas balik dengan suara yang sama tinggi. Kami bertikam lidah. Dalam keadaan marah memang aku tak ingat apa yang aku kata. Tapi syukur, aku masih lagi boleh kawal dari mengeluarkan kata-kata kesat. Dan syukur juga, tangan ku tak laju menampar budak yang kurang ajar ini.

Cuma aku tak lepas dari memandang matanya yang mencerlung aku. Aku tak boleh kerdip, tak boleh berpaling. Kalau itu terjadi, memang dia akan memandang ku sebagai lemah. Alhamdulillah akhirnya mata dia tertunduk dulu, merembes air mata. Waktu tu aku rasa kemenangan di pihak aku. Dia kembali ke tempat duduknya sambil menolak meja kasar, sebagai tanda protes. Menangis macam orang mati laki.


Dan hari ini kali ke-2, aku keluarkan borang laporan salahlaku pelajar untuk tahun ini. Mungkin juga boleh dikira sepanjang setahun setengah mengajar di sekolah ini.

No comments:

Post a Comment