Assalamualaikum...

Jutaan terima kasih kerana sudi menjenguk. Semua artikel di dalam blog ini sejujurnya idea Ie sendiri kecuali pada beberapa bahagian yang telah dinyatakan sumbernya. Sebarang ulasan? Nyatakan sahaja, Ie amat menghargainya.
Namun, mohon tiada salinan semula artikel-artikel di sini melainkan dengan kredit sumber asal. Terima kasih. (^_^)

Sunday, May 15, 2011

Shoutul Amal - Guruku.wmv


Aku memulakan pelayaran internet ku pagi ini di laman youtube. mendengar beberapa buah lagu berkisar tentang guru. Sungguh banyak lagu yang mendendangkan pengorbanan guru. Salah satu aku share kn di facebook. Untuk blog pula aku terus mencari sehingga lah bertemu video lagu ini. Sama-sama kita dengarkan sempena menyambut hari guru 16 Mei 2011 esok.

Tiba-tiba hp ku berdering. Panggilan masuk dari mak su. Mak su sampaikan satu berita tentang Kamal.

Kamal adalah anak saudara mak su. Mak Su pula adalah isteri kepada bapa saudara ku, Pak Su. Ketika aku di tahun 1 pengajian di UTM, aku pernah kemalangan. Oleh kerana kecederaan ku tidak teruk, maka aku tidak balik ke Terengganu. Melalui Kamal, mak mengirimkan keropok sira. Aku tahu sebenarnya supaya Kamal dapat lihat keadaan aku. Jadi dia dapat mengiyakan kepada ibu bapa ku, yang aku tak apa-apa. Ketika itu Kamal sudah di tahun akhir pengajiannya dalam kursus pendidikan Kimia.

Tiga tahun kemudian, aku bertemu buat kali ke-2 dengan Kamal pada 2010 ketika majlis perkahwinan adik Mak Su. Beberapa bulan lagi, Kamal bakal melangsungkan perkahwinan dia pula. Ketika itu, dia sudah bekerja sebagai guru di Sarawak manakala aku berada di tahun akhir pengajianku.

dan baru sebentar tadi, berita yang Mak Su sampaikan adalah Kamal sudah meninggal dunia. Dia rebah dan terus pergi. Innalillah...

Jenazahnya masih di Sarawak, dalam proses dibawa pulang. Arwah meninggalkan seorang isteri bersama seorang anak kecil yang belum pun berusia setahun. Walaupun hanya bertemu sebanyak dua kali, tapi sudah cukup mengenalkan aku dengan seorang manusia baik hati bernama Kamal.

Pemergiannya pasti meninggalkan kesan besar dalam keluarga beliau kerana sebagai anak sulung, beliau lah pengganti tunggak keluarga yang telah pergi dulu.

Ya Allah, tempatkanlah arwah dalam kalangan hamba-hamba Mu yang soleh dan bertaqwa. Ampunilah dosa dan cucurilah rahmat-Mu buat arwah. Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun dan Maha Kaya.

Budi yang baik di bawa mati. Terima kasih, Kamal.

Al-Fatihah buat arwah Kamal. Meninggal pada 15.05.2011 di usia 27 tahun.

No comments:

Post a Comment